Nieodzownym elementem funkcjonowania na rynku przedsiębiorców z różnych obszarów gospodarki jest współpraca z hurtowniami. Hurtownie są szczególnymi partnerami biznesowymi, niekiedy wręcz determinującymi działanie mniejszych podmiotów.
Nie trzeba być wybitnym towaroznawcą, aby dostrzec, że artykuły metalowe oraz cały proces ich dystrybucji mają specyficzny charakter.
Zapotrzebowanie na te wyroby przejawiają zarówno duże podmioty gospodarcze, jak i indywidualni konsumenci. To oczywiste, że po kilka śrubek nie udajemy się do kiosku. Odpowiedź na zadane w tytule pytanie należy zatem rozpocząć od ogólnej analizy sektora metalowego.
Kompleksowość oferty hurtowni a sektor metalowy
Zgodnie z powszechnie przyjętymi w literaturze fachowej kryteriami, wewnątrz sektora metalowego w Polsce wyróżnia się produkcję stali, dystrybucję stali i wyrobów stalowych oraz obróbkę metalu. Oferta dobrej hurtowni artykułów metalowych musi być kompleksowa, a do tego sama hurtownia musi równocześnie odgrywać rolę pośrednika między producentem, a docelowym odbiorcą.
Czym jest kompleksowa oferta?
Analizując oferty wielu hurtowni, nie tylko tych z sektora metalowego, można dojść do wniosku, że wyrażenie „kompleksowa oferta” jest pustym frazesem, stosowanym jedynie dla zachowania pozorów profesjonalizmu. Na kompleksowość oferty składają się takie czynniki jak jej stałość, dostępność, bogaty i zróżnicowany asortyment, ale też i elastyczność cechująca się indywidualnym podejściem do każdego klienta. Taka oferta budzi zaufanie klientów.
Jakość towarów i ich dostępność
O dostępności była mowa już w poprzednim akapicie, ale warto rozwinąć to zagadnienie i powiązać je z jakością towarów. Co z tego, że dana hurtownia oferuje najwyższej klasy wyroby, skoro trzeba na nie czekać bardzo długo? Jakość i dostępność są ze sobą sprzężone, a w kontekście hurtowni artykułów metalowych znaczenie tych cech jest jeszcze większe. Warto jeszcze raz podkreślić, to że hurtownia artykułów metalowych musi być łącznikiem między producentem danych wyrobów, a ich odbiorcami.
W momencie, gdy wyroby okazują się wadliwe, to hurtownia bardzo często musi na siebie wziąć ciężar procesu reklamacji danego towaru. Ale budowa renomy i silnej marki, która przyciąga klientów, wymaga wielu poświęceń. Dobry hurtownik nie może powiedzieć klientowi: „radź sobie sam”, to dyskwalifikowałoby go zupełnie.
Rozpieszczanie kontrahentów
Istotą funkcjonowania przedsiębiorców w warunkach gospodarki rynkowej jest ich konkurencyjność. Sytuacja na rynku to ciągła walka o klientów, zwłaszcza gdy podaż przewyższa popyt, a o zbyt towaru coraz trudniej. Dobry hurtownik musi się wyróżniać, a będzie się wyróżniał, jeśli wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom klientów. To może się przejawiać chociażby zabezpieczeniem logistycznym swoich kontrahentów, jak i rozbudowanymi programami partnerskimi, o zniżkach i promocjach dla stałych klientów nie wspominając.
Hurtownik musi wręcz rozpieszczać swoich odbiorców. W przypadku artykułów metalowych takim dodatkowym atutem może być zapewnienie dostaw towaru w czasie rzeczywistym, co chociażby na budowach jest ogromnym ułatwieniem. Czymś naturalnym też jest usługa przechowania zakupionego przez nabywcę towaru w magazynach hurtowni.
Pewność obrotu i jego transparentność
Czasy, gdy „szara strefa” była normalnością nieodwracalnie przeminęły. Dziś liczy się przejrzystość zasad przepływu finansowego oraz zgodne z prawem udokumentowanie transakcji. Dobra hurtownia zdejmuje ze swojego kontrahenta ciężar zbierania wielu faktur i paragonów. Idealną sytuacją jest, gdy hurtownia realizuje zasadę „jedna firma, jedna faktura, jedna płatność”.
To nie tylko ogromne ułatwienie rachunkowości, ale też kolejny przejaw jakości danej usługi. Zasady współpracy muszą być jawne. Hurtownia nie może żerować na nieświadomości odbiorców, bo jest uznawana za podmiot profesjonalny, a to wiąże się z większą odpowiedzialnością. Hurtownik musi pamiętać, że jego relacje z odbiorcami, to wręcz swoista symbioza, której nie można popsuć.